Hamarosan kötelező sisakhasználat autósoknak?

A sisakhasználati kötelezettség — sebességkorlátozással kombinálva — gyalogosoknál és autósoknál hatékonyabb, mint a kerékpárosoknál

A sisakviselési kötelezettség autósok és gyalogosok esetében több életet menthetne meg: a balesetben elhunytakat tekintve, minden kerékpárosra 1,5 gyalogos és 4,5 autós jut, akiknél a fejsérülések a leggyakoribb sérülésfajták. A tünetek elleni küzdelem helyett az okokkal kellene foglalkozni: csökkenteni az ütközés sebességét, biztonságosabb kerékpárutak, kerékpársávok kellenének, és rendszeresen ellenőrizni kellene a gépjárművezetők tudását.

A legújabb tanulmányok pozitív eredményre jutnak a sisakhasználati kötelezettség hatásaira vonatkozóan: nem kérdés, hogy a sisak viselése segít. Azonban nem egyoldalú-e, hogy csak a kerékpárosokat vizsgálják? És az okokról megfeledkeznek?

A legsúlyosabb sérülésekkel járó és a halálos balesetekben a fejsérülés gyakorisága a gyalogosok, a kerékpárosok és az autózók körében közel azonos. Ezt támasztja alá a Bundesanstalt für Straßenwesen 2009-es tanulmányra: a súlyos sérülések közül 64% – 68%, a halálos sérülések közül 85% – 89% a fejsérülések aránya, ez a leggyakoribb sérüléstípus. A közúti balesetben elhunytak abszolut számára vonatkoztatva (2011) minden elhunyt kerékpározóra 1,5 gyalogos és 4,5 autózó jut. Ha tehát a halálesetek csökkentése a cél, akkor az autózóknak és a gyalogosoknak amilyen gyorsan csak lehet, sisakot kellene viselniük: a sisakviselési kötelezettséget legelőször az autózóknak kellene előírni.

Ugyanez a tanulmány az okokra is rámutat: a súlyos sérülések és halálesetek súlyossága és gyakorisága egyértelműen az ütközési sebességtől függ. A balesetek 98,8%-a 22 km/h-nál kisebb ütközési sebességgel történik. A súlyos sérüléssel vagy elhalálozással járó súlyos balesetekre a gépjármű és a kerékpár közötti medián középértékben 30 – 50 km/h sebességkülönbség jellemző.

— Ha komolyan gondoljuk, hogy a fejsérüléseket csökkenteni kívánjuk, akkor indítsunk reklám- és politikai kampányokat, hogy az autózók és a gyalogosok viseljenek sisakot — mondja Heinrich Strößenreuther, az Initiative Clevere Städte képviseletében.
— Amire igazán szükségünk van, az a sebesség jelentős csökkentése, a gépjárművezetők nagyobb tudása, éves ismétlővizsgák, valamint biztonságos és kellően széles kerékpáros infrastruktúra. — mondja.

(Cikk forrása: www.clevere-staedte.de, kép forrása: criticalmass.hu)

Egy komment van

  1. Sándor szerint:

    A sok nagyeszű sündisznócska véletlenül sem tud odáig eljutni, hogy megkérdőjelezze a bringások KRESZ béli tájékozottságát. Pedig fontos lenne, különösen a városi forgalomban a kerékpárosokra vonatkozó KRESZ ismerete.
    Másrészről, az autósokat is fel kéne homályosítani a kerékpáros KRESZ mibenlétéről, így talán elkerülhetők lennének a szabályok ismeretének hiányából eredő viták és balesetek – már, ha betartjuk őket – .

    A gyalogos, ……. hát az egy külön tészta. Fogalmam sincs, mit leher kezdeni a közlekedéskultúra hiányával, bizony a gyalogosok körében is. Tisztelet a kivételnek.

Hozzászólás